Zakończyliśmy już zbiórkę na roczne opłaty związane z działalnością portalu Lubelskie Korzenie w 2021 roku.
Zebrane środki pozwalają patrzeć optymistycznie również w 2022 rok. Dziękujemy serdecznie wszystkim osobom, które wsparły Lubgens, oraz wszystkim trzymającym za nas kciuki.
Zebrane środki pozwalają patrzeć optymistycznie również w 2022 rok. Dziękujemy serdecznie wszystkim osobom, które wsparły Lubgens, oraz wszystkim trzymającym za nas kciuki.
Wpłat dokonali w kolejności alfabetycznej : Adam Koma, Agnieszka, Aleksandra Choina, Andrzej Ciempiel, Andżelika, Anna Blahut, Anna Frelek, Artur Aloszyn, Artur Martyka, Barbara Cieszko, Barbara Wierzchowska-Bekasiewicz, Beata 66, Beata Kroszka, Beata Szymborska, Daniel Domka, Dariusz Bernat, Dariusz Segit, Dariusz Woliński, Dawid, DeKa, Dominik Róg, Eduardo Mokwa Glaner, Elżbieta Chomik, Ewa Kapłon, Ewa Mizerska, Jerzy Sowa, Joan24, Katarzyna Pasek, Katarzyna Przybysz, Kinga Postawa, Krystyna.waw, Krzysztof Bogusz, Krzysztof Czarnecki, Leszek Gnyp, Łucja Wierzycka, Łukasz M. Majewski, Łukasz Makarewicz, Łukasz Pasim, Marcin Rybicki, Margaret Godek, Mariusz Momont, Marta Gawrońska, Miro Jan, Mirosław Chomacki, Monika Bukacińska, Monika Smykowska, Piotr Krotofil, Piotr Reszka, Radek Lesniewski, Renata Goleń, Sławomir Chęć, Tomasz Pieczykolan, Tomek Wojtaszek, Wiesława, Zbigniew Jawoszek
Księgi dla Włodawy z XIX wieku?
Księgi dla Włodawy z XIX wieku?
Czy może ktoś wie gdzie można znaleźć księgi z XIX w dla Włodawy parafia św. Ludwika?
W archiwach lubelskich są z końca XIX w, u mormonów nie ma, gdzie to można znaleźć?
W archiwach lubelskich są z końca XIX w, u mormonów nie ma, gdzie to można znaleźć?
Na miejscu w parafii. Wykaz zachowanych akt http://www.rasil.home.pl/rrh_5_2007/15_piotr_czyz.pdf
Pozdrawiam Grzegorz
Re: Księgi dla Włodawy z XIX wieku?
To, że księgi kościelne tzw. unikaty - łatwe do poznania, bo zawierające po kilka lat, jednego rodzaju np. urodzenia, w przeciwieństwie do duplikatów, które z parafii trafiały do sądów pokoju, a potem grodzkich i były własnością państwową, obejmujące pojedyncze roczniki i to łącznie ur., małż., zm., znalazły się w archiwum państwowym, to jeszcze nie oznacza, że mają tam trafić pozostałe akta z parafii.magnow pisze: W archiwach lubelskich są z końca XIX w, u mormonów nie ma, gdzie to można znaleźć?
To wynika z konkretnych przepisów z 1945 r., kiedy tworzono całkiem świeckie urzędy stanu cywilnego. Tam, gdzie brakowało drugiego egzemplarza przepisy nakazały parafiom przekazanie usc egzemplarzy należących do parafii! Dotyczyło to okresu od 1890 r. I po przewidzianym okresie 100 lat przechowywania w usc akta te już nie wracały do parafii, zostały wszak przejęte na własność przez państwo! Tylko, jak wszystkie inne archiwalia są przekazywane do właściwych archiwów państwowych.
Na Wołyniu praktyką było,że po wsiach budowano głównie cerkwie i do tych świątyń należała okoliczna społeczność. Świątynie rzymskokatolickie budowano w miastach lub w większych skupiskach ludzi. We wsi Piszcza od 1801 jest czynna do dzisiaj cerkiewhttp://www.derev.org.ua/volyn/pischa.htm . Być może tam znajdują się akty, lub w Archiwum Państwowym we Lwowie. Tutaj jest garść informacji na temat AP Lwów http://genealodzy.pl/PNphpBB2-printview-t-5803-start-45.phtml
Pozdrawiam Grzegorz
Czy mam rozumieć, że katolicy mogli być zapisywani w tym okresie z Różanki do wyznania prawosławnego?
Istniała w tej miejscowości cerkiew zbudowana w latach 1845-1846, rozebrana w 1929 r. oraz jednocześnie kaplica wyznania greckokatolickiego w nieistniejącym już pałacu hrabiego Zamoyskiego.
Dlaczego więc w opisie jest, że hrabia w 1840 rozpoczął budowę cerkwi we Włodawie : "W ceremonii udział wzięło dwunastu kapłanów katolickich obrządków bizantyjskiego oraz łacińskiego." i miał w pałacu kaplicę?
Jola
Istniała w tej miejscowości cerkiew zbudowana w latach 1845-1846, rozebrana w 1929 r. oraz jednocześnie kaplica wyznania greckokatolickiego w nieistniejącym już pałacu hrabiego Zamoyskiego.
Dlaczego więc w opisie jest, że hrabia w 1840 rozpoczął budowę cerkwi we Włodawie : "W ceremonii udział wzięło dwunastu kapłanów katolickich obrządków bizantyjskiego oraz łacińskiego." i miał w pałacu kaplicę?
Jola
Po pierwsze dla uniknięcia nieporozumień piszmy w tekście grekokatolicy a nie katolicy. Po drugie pytałaś o lata 1850-1899, więc przyjmując kasatę unickiej Diecezji Chełmskiej w 1875 r. cerkiew we Włodawie stała się automatycznie prawosławną, a wierni zmuszeni do konwersji na prawosławie. Do 1875 cerkiew była greckokatolicką parafią obejmującą zapewne również Różankę ponieważ istnienie w pałacu hrabiego kaplicy nie jest równoznaczne z tym że jest ona parafialną. Istniejąca w Różance cerkiew służyła być może wyznaniu prawosławnemu ( nie znam historii tego miejsca).
EDIT: według słownika geograficznego Królestwa Polskiego istniejąca w Różance cerkiew była od 1757 parafialną wyznania greckokatolickiego. W 1845 drewnianą zastąpiła murowana.
EDIT: według słownika geograficznego Królestwa Polskiego istniejąca w Różance cerkiew była od 1757 parafialną wyznania greckokatolickiego. W 1845 drewnianą zastąpiła murowana.
Ostatnio zmieniony 27 gru 2013, 13:14 przez Greg, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam Grzegorz
Która parafia? Greckokatolicka istniała od 1757? do kasaty unii.Praxeda pisze:Gdzie powinni być zapisani mieszkańcy miejscowości Różanka (tzn. dóbr hrabiego Zamoyskiego) (ok. 1850-1899r) grekokatolicy skoro parafia powstała dopiero w 1920r?
http://dir.icm.edu.pl/pl/Slownik_geogra ... Tom_IX/854
(czytać od 2) na początku strony)
Nie wspomina o niej (parafii) nawet apokryf ruski
http://www.apokryfruski.org/kultura/podlasie/rozanka/
koncentrując się dopiero na tym że zbudowano cerkiew murowaną w latach 1845-46
Parafia ta przeszła wraz z innymi na prawosławie w 1875 w wyniku kasaty diecezji chełmskiej ostatniej diecezji unickiej na terenie imperium rosyjskiego. W latach 1888 i później Różanka nie należała do parafii prawosławnej we Włodawie. Jednak możliwe, że archiwa tej parafii przejęła właśnie ta cerkiew prawosławna. Obecnie w Różance nie ma parafii ani nawet kaplicy unickiej czy prawosławnej. Stąd przypuszczenie, że akta z tej parafii znajdują się w najbliższej jej parafii prawosławnej we Włodawie.
Nie zachowały się duplikaty z Różanki w żadnym z AP bo trochę by sprawę wyjaśniły.
Cerkiew istniejąca do 1980 to cerkiew przycmentarna, być może służyła unitom (ale czy jako parafialna) po zburzeniu tej murowanej, z połowy XIX wieku, w 1929 roku.Praxeda pisze:Istniała w tej miejscowości do ok.1980 cerkiew i jednocześnie kaplica wyznania grekokatolickiego w nieistniejącym już pałacu hrabiego Zamoyskiego.
Kaplica w pałacu była prawdopodobnie prywatną kaplicą rezydenta pałacu a nie świątynią publiczną więc nie pełniła funkcji parafialnych.
Poszukiwań nie ułatwia głównie fakt, że akt pounickich nie zachowało się dużo. Jeśli przejęła je cerkiew prawosławna to mogły zostać wywiezione w głąb Rosji, bądź ulec zniszczeniu w wyniku bieżeństwa podczas I WŚ. Unici po kasacji unii też nie byli zainteresowani by akta przetrwały, bo m. innymi na ich podstawie zmuszano ich do praktyk prawosławnych. Stosunkowo mało zachowało się akt greckokatolickich w AP-ach. Rejon Włodawy też nie ma szczęścia do skanów i to niezależnie od wyznania.... niestety nie ułatwia poszukań
Darek
Syn Stanisława, wnuk Józefa, prawnuk Antoniego, praprawnuk Ignacego, 3xprawnuk Błażeja, syna ?, syna ?, syna ?, syna ?, syna ?, potomków Stanisława? niestety metryki niedostępne
Syn Stanisława, wnuk Józefa, prawnuk Antoniego, praprawnuk Ignacego, 3xprawnuk Błażeja, syna ?, syna ?, syna ?, syna ?, syna ?, potomków Stanisława? niestety metryki niedostępne
