Zakończyliśmy już zbiórkę na roczne opłaty związane z działalnością portalu Lubelskie Korzenie w 2021 roku.
Zebrane środki pozwalają patrzeć optymistycznie również w 2022 rok. Dziękujemy serdecznie wszystkim osobom, które wsparły Lubgens, oraz wszystkim trzymającym za nas kciuki.
Wpłat dokonali w kolejności alfabetycznej : Adam Koma, Agnieszka, Aleksandra Choina, Andrzej Ciempiel, Andżelika, Anna Blahut, Anna Frelek, Artur Aloszyn, Artur Martyka, Barbara Cieszko, Barbara Wierzchowska-Bekasiewicz, Beata 66, Beata Kroszka, Beata Szymborska, Daniel Domka, Dariusz Bernat, Dariusz Segit, Dariusz Woliński, Dawid, DeKa, Dominik Róg, Eduardo Mokwa Glaner, Elżbieta Chomik, Ewa Kapłon, Ewa Mizerska, Jerzy Sowa, Joan24, Katarzyna Pasek, Katarzyna Przybysz, Kinga Postawa, Krystyna.waw, Krzysztof Bogusz, Krzysztof Czarnecki, Leszek Gnyp, Łucja Wierzycka, Łukasz M. Majewski, Łukasz Makarewicz, Łukasz Pasim, Marcin Rybicki, Margaret Godek, Mariusz Momont, Marta Gawrońska, Miro Jan, Mirosław Chomacki, Monika Bukacińska, Monika Smykowska, Piotr Krotofil, Piotr Reszka, Radek Lesniewski, Renata Goleń, Sławomir Chęć, Tomasz Pieczykolan, Tomek Wojtaszek, Wiesława, Zbigniew Jawoszek

Księgi łacińskie a cywilne - Janów Lub. 1811

Wszystko co dotyczy genealogii.

Moderatorzy: avee, El, MarcinR

ODPOWIEDZ
Krzysiek
Posty: 984
Rejestracja: 21 lut 2012, 22:06
Lokalizacja: Poznań
Płeć:

Księgi łacińskie a cywilne - Janów Lub. 1811

Post autor: Krzysiek »

Temat powstał, by pokazać różnice pomiędzy księgami łacińskimi, a cywilnymi. Skończyłem dziś poprawiać rocznik urodzeń 1811 z par Biała (późn. Janów Lubelski).
Trochę statystyki.
Łącznie 506 wpisów (nie piszę aktów, bo liczba ta zawiera "rozbite" wpisy dot. bliźniąt, jak i dołączone wpisy z księgi łacińskiej). Sama księga cywilna zawiera 477 aktów.
W księgach kościelnych brak trzech aktów z księgi cywilnej (w jednym przypadku chodzi o zdublowany akt). Księga asc nie zawiera dwudziestu dwóch wpisów z księgi wyznaniowej.

Księga łacińska wygląda dużo lepiej, zawiera poprawniejsze dane i w zasadzie nie ma w niej poważniejszych błędów, jedynie w dwóch przypadkach brak danych matki.
Księga cywilna jest natomiast obarczona licznymi błędami. Zmyślone nazwiska, niewłaściwe imiona dzieci, ojców, matek, świadek chrztu zapisany jako ojciec dziecka, już nawet nie wspominając o niewłaściwej miejscowości czy błędnych danych świadków. Poza tym co najmniej trzy-cztery razy zdarza się, że wg aktu przy jego spisywaniu obecny był nieżyjący od kilku miesięcy ojciec.

Poniżej tylko poważniejsze przykłady błędów wypaczających tożsamość dziecka:
Szyszło zapisany jako Krzysztoń
Kłyś jako Kołtyś
Białek jako Bielak
Czubiński jako Szumski
Siwy jako Sowa
Ropa jako Robak
Andrzej Oryn, syn Jakuba, zapisany jako syn Wojciecha Iwanickiego, świadka
Barbara Blacha, córka Szczepana i Rozalii Białek, zapisana jako Marianna Blacha, córka Szczepana i Marianny Girzelówny
Bartłomiej Gumienik zapisany jako Dominik Bartek

Poprawianie tego rocznika do najprzyjemniejszych nie należało. Wiedziałem, że księgi łacińskie zawierają wpisy, których brak w księgach cywilnych, jednak aż 22 wpisy na 507, to dużo. W tych czasach dzieci często umierały szybko po urodzeniu i tylko nieliczne osoby z tych dwudziestu dwóch dożyły wieku dorosłego. Jednak ciężko mi zrozumieć brak obecności tych osób w księgach cywilnych. Macie jakieś pomysły, oprócz tak oczywistego jak przeoczenie? W przeciwnym kierunku, łatwo zrozumieć, że chrzest mógł odbyć się w innej parafii, choć te trzy brakujące akty dotyczą osób z miejscowości leżących bardzo blisko siedziby parafii.
Pozdrawiam Krzysiek

Z Targoński
Posty: 328
Rejestracja: 02 gru 2012, 13:41
Lokalizacja: Puławy

Re: Księgi łacińskie a cywilne - Janów Lub. 1811

Post autor: Z Targoński »

Krzysiek pisze:Temat powstał, by pokazać różnice pomiędzy księgami łacińskimi, a cywilnymi. Skończyłem dziś poprawiać rocznik urodzeń 1811 z par Biała (późn. Janów Lubelski).
Trochę statystyki.
Łącznie 506 wpisów (nie piszę aktów, bo liczba ta zawiera "rozbite" wpisy dot. bliźniąt, jak i dołączone wpisy z księgi łacińskiej). Sama księga cywilna zawiera 477 aktów.
W księgach kościelnych brak trzech aktów z księgi cywilnej (w jednym przypadku chodzi o zdublowany akt). Księga asc nie zawiera dwudziestu dwóch wpisów z księgi wyznaniowej.

Księga łacińska wygląda dużo lepiej, zawiera poprawniejsze dane i w zasadzie nie ma w niej poważniejszych błędów, jedynie w dwóch przypadkach brak danych matki.
Księga cywilna jest natomiast obarczona licznymi błędami. Zmyślone nazwiska, niewłaściwe imiona dzieci, ojców, matek, świadek chrztu zapisany jako ojciec dziecka, już nawet nie wspominając o niewłaściwej miejscowości czy błędnych danych świadków. Poza tym co najmniej trzy-cztery razy zdarza się, że wg aktu przy jego spisywaniu obecny był nieżyjący od kilku miesięcy ojciec.

Poniżej tylko poważniejsze przykłady błędów wypaczających tożsamość dziecka:
Szyszło zapisany jako Krzysztoń
Kłyś jako Kołtyś
Białek jako Bielak
Czubiński jako Szumski
Siwy jako Sowa
Ropa jako Robak
Andrzej Oryn, syn Jakuba, zapisany jako syn Wojciecha Iwanickiego, świadka
Barbara Blacha, córka Szczepana i Rozalii Białek, zapisana jako Marianna Blacha, córka Szczepana i Marianny Girzelówny
Bartłomiej Gumienik zapisany jako Dominik Bartek

Poprawianie tego rocznika do najprzyjemniejszych nie należało. Wiedziałem, że księgi łacińskie zawierają wpisy, których brak w księgach cywilnych, jednak aż 22 wpisy na 507, to dużo. W tych czasach dzieci często umierały szybko po urodzeniu i tylko nieliczne osoby z tych dwudziestu dwóch dożyły wieku dorosłego. Jednak ciężko mi zrozumieć brak obecności tych osób w księgach cywilnych. Macie jakieś pomysły, oprócz tak oczywistego jak przeoczenie? W przeciwnym kierunku, łatwo zrozumieć, że chrzest mógł odbyć się w innej parafii, choć te trzy brakujące akty dotyczą osób z miejscowości leżących bardzo blisko siedziby parafii.

Szanowny Panie Krzysiu,
nie potrafię inaczej napisać do Pana ale b. proszę o odzew na mój adres
zygmunt.targonski{A}interia.pl
Pozdrowienia
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 01:00 przez Z Targoński, łącznie zmieniany 1 raz.
Zygmunt Targoński

ODPOWIEDZ

Wróć do „Genealogia ogólnie”