Zakończyliśmy już zbiórkę na roczne opłaty związane z działalnością portalu Lubelskie Korzenie w 2021 roku.
Zebrane środki pozwalają patrzeć optymistycznie również w 2022 rok. Dziękujemy serdecznie wszystkim osobom, które wsparły Lubgens, oraz wszystkim trzymającym za nas kciuki.
Wpłat dokonali w kolejności alfabetycznej : Adam Koma, Agnieszka, Aleksandra Choina, Andrzej Ciempiel, Andżelika, Anna Blahut, Anna Frelek, Artur Aloszyn, Artur Martyka, Barbara Cieszko, Barbara Wierzchowska-Bekasiewicz, Beata 66, Beata Kroszka, Beata Szymborska, Daniel Domka, Dariusz Bernat, Dariusz Segit, Dariusz Woliński, Dawid, DeKa, Dominik Róg, Eduardo Mokwa Glaner, Elżbieta Chomik, Ewa Kapłon, Ewa Mizerska, Jerzy Sowa, Joan24, Katarzyna Pasek, Katarzyna Przybysz, Kinga Postawa, Krystyna.waw, Krzysztof Bogusz, Krzysztof Czarnecki, Leszek Gnyp, Łucja Wierzycka, Łukasz M. Majewski, Łukasz Makarewicz, Łukasz Pasim, Marcin Rybicki, Margaret Godek, Mariusz Momont, Marta Gawrońska, Miro Jan, Mirosław Chomacki, Monika Bukacińska, Monika Smykowska, Piotr Krotofil, Piotr Reszka, Radek Lesniewski, Renata Goleń, Sławomir Chęć, Tomasz Pieczykolan, Tomek Wojtaszek, Wiesława, Zbigniew Jawoszek

Luszawa

Moderatorzy: avee, El

ODPOWIEDZ
megabyzos
Posty: 25
Rejestracja: 24 gru 2018, 17:05

Luszawa

Post autor: megabyzos »

Witam po przerwie.
Wszystko wydawało się klarowne, ale im więcej doświadczenia tym więcej wątpliwości. Parę dni temu znalazłem akt zgonu Marianny Kocyły u Mormonów.
Akt 40/1942 9 lutego Juliopol w par. Brzeźnica Książęca świadkowie Bronisław Marciniak lat 36 i Michał Budzyński lat 60. Zmarła lat 63 urodzona w Luszawie z Franciszka i Anastazji z Powałków.
Jednym ze świadków jest mąż Michał który umrze w 14 marca 1946 tamże.
Akt 4/1946 wdowiec 59 lat świadkowie Budzyński Stanisław lat 36 i Bronisław Marciniak

Daty idealnie pokrywają się z grobem nr 1100 w Brzeźnicy Książęcej.

I tylko rodzice Marianny są inni niż w akcie ślubu z Kocka Akt 38/1905 Luszawa 2/15.02.1905 gdzie figurują Jakub Kocyła i Agnieszka Walaszek
I zaprawdę nie wiem czy zwalić winę na okupację. W Luszawie w 1884 roku urodziła się jedna Marianna Kocyła.
Akt 277/1884 parafia Kock 26.07/06.08.1884
I jeszcze jedno z aktu urodzin córki Heleny akt 442/1912 Czemierniki wynika że Michał miał wtedy 27 a Marianna Kocyła 25 lat. Jednym słowem albo istniała inna Luszawa albo mąż podał złe dane albo coś sknociłem w badaniach. Podejrzewam że mogłem źle typować akt ślubu. Tylko że zgadzają się w nim dane rodziców Michała czyli Wawrzyniec Budzyński i Anastazja Danił obecne też w akcie jego zgonu (Akt urodzin Akt 233/1886 Lubartów 17/29.VIII 1886)
Proszę o pomoc, bo dotarłem do geneściany.

PS Sporo Powałków z rzadkimi imionami rodziło się w Firleju pobliskim ale brak Anastazji. Być może ktoś ma dostęp do metryk par. Czemierniki z lat 1878-79 i może sprawdzić czy nie urodziła się wtedy inna Marianna Kocyła/Kozyra? AP Lublin niestety ma skany do 1870, a Mormoni mają dziury metrykalne
Trafiłem też na akt urodzin starszej córki tej pary Anieli -Tarło 1907. Weźmie ona ślub w Brzeźnicy Książęcej w 1930 r. z świadkiem z aktów Bronisławem Marciniakiem. Są pochowani obok jej rodziców.
Wszystkim forumowiczom dobrej woli dziękuję za pomoc.

El
Posty: 1660
Rejestracja: 29 lis 2015, 12:50
Płeć:

Post autor: El »

Akty zgonów są najmniej wiarygodne, nawet gdy zgon zgłasza mąż. Dane rodziców mogą być mylone z danymi dziadków etc. O ile dobrze zorientowałam się w temacie, wśród rodziców i dziadków występują imiona Anastazja i Franciszek, trudno natomiast orzec skąd wzięło się nazwisko Powałka (może pomylone z Walaszek) - w Bazie brak takiej pary. Sądzę, że znalazłeś właściwe akty, w tym właściwy akt zgonu Marianny - skoro jej zgon zgłaszają mąż i zięć i w Juliopolu występuje tylko jedna para: Marianna z Kocyłów i Michał Budzyńscy.
Wiele zapomniałam. Przeminęło z wiatrem.

megabyzos
Posty: 25
Rejestracja: 24 gru 2018, 17:05

Post autor: megabyzos »

El pisze:Akty zgonów są najmniej wiarygodne, nawet gdy zgon zgłasza mąż. Dane rodziców mogą być mylone z danymi dziadków etc. O ile dobrze zorientowałam się w temacie, wśród rodziców i dziadków występują imiona Anastazja i Franciszek, trudno natomiast orzec skąd wzięło się nazwisko Powałka (może pomylone z Walaszek) - w Bazie brak takiej pary. Sądzę, że znalazłeś właściwe akty, w tym właściwy akt zgonu Marianny - skoro jej zgon zgłaszają mąż i zięć i w Juliopolu występuje tylko jedna para: Marianna z Kocyłów i Michał Budzyńscy.
Dlatego tak nie lubię aktów zgonów. Podają tam wszystko wg zeznań. Brzytwa Ockhama w znanych mi aktach nie ma innego ślubu dla tej pary. W znalezionym podani rodzice z umocowaną przeszłością rodzinną. Mógł być mąż w szoku po śmierci zony i zeznawał zięć. Okupacja wiec nikt tego nie weryfikował. Moze kiedyś coś wypłynie na chwilę obecną drzewo zostaje po staremu.
Wszystkim forumowiczom dobrej woli dziękuję za pomoc.

Awatar użytkownika
MireQ
Posty: 1645
Rejestracja: 28 kwie 2011, 12:25
Lokalizacja: Lublin

Post autor: MireQ »

Genealog nie zna pojęcia, że czegoś nie lubi...
Akta zgonów zawierają tyle samo pomyłek, co inne akta.
Dziecko sie rodzi - matka ma w akcie 19 lat, a w rzeczywiszości 15.
Wychodzi za mąż - musi mieć co najmniej 18 lat i je ma, w rzeczywistości ma 15 lat.
Umiera mając 22 lat i tyle ma w rzeczywistości...
Nie lubisz aktów zgonów?
Przeczytaj moje pierwsze zdanie...
Mogę ci podać mnóstwo przykładów, gdzie ludzie na podstawie aktu zgonu poszli z drzewem o 200 lat do tyłu. Wiem, bo im udostępniłem akta...
Pozdrawiam: MireQ

Parafie: Chodel, Chotcza, Karczmiska, Kazimierz Dolny, Końskowola, Opole Lubelskie, Piotrawin, Wąwolnica, Wilków.
Odpowiadam tylko na majle, na PW NIE

megabyzos
Posty: 25
Rejestracja: 24 gru 2018, 17:05

Post autor: megabyzos »

MireQ pisze:Genealog nie zna pojęcia, że czegoś nie lubi...
Akta zgonów zawierają tyle samo pomyłek, co inne akta.
Dziecko sie rodzi - matka ma w akcie 19 lat, a w rzeczywiszości 15.
Wychodzi za mąż - musi mieć co najmniej 18 lat i je ma, w rzeczywistości ma 15 lat.
Umiera mając 22 lat i tyle ma w rzeczywistości...
Nie lubisz aktów zgonów?
Przeczytaj moje pierwsze zdanie...
Mogę ci podać mnóstwo przykładów, gdzie ludzie na podstawie aktu zgonu poszli z drzewem o 200 lat do tyłu. Wiem, bo im udostępniłem akta...
Po pierwsze ja podam drugie mnóstwo kiedy z powodu błędnie podanych przez świadków danych zostali wpuszczeni w maliny lub zawróceni na długi czas z dobrej drogi.
Po drugie co Pana post wnosi do dyskusji o Luszawie? Proszę się odnieść do podanych faktów. Czy zna Pan takowe? Lub czy jest Pan w stanie dokonać innej interpretacji zebranych?
Wszystkim forumowiczom dobrej woli dziękuję za pomoc.

Awatar użytkownika
MireQ
Posty: 1645
Rejestracja: 28 kwie 2011, 12:25
Lokalizacja: Lublin

Post autor: MireQ »

Znam fakty, mam dostęp do filmów niewidocznych przez ciebie...
Pozdrawiam: MireQ

Parafie: Chodel, Chotcza, Karczmiska, Kazimierz Dolny, Końskowola, Opole Lubelskie, Piotrawin, Wąwolnica, Wilków.
Odpowiadam tylko na majle, na PW NIE

megabyzos
Posty: 25
Rejestracja: 24 gru 2018, 17:05

Post autor: megabyzos »

MireQ pisze:Znam fakty, mam dostęp do filmów niewidocznych przez ciebie...
Zadaję zatem konkretne pytania w poście. Czy ktoś zna parę Franciszek Budzyński- Anastazja Powałka ? Podejrzrwam parafię Firlej.
Czy istnieje inna Marianna Kocyła będąca ich córką? prawdopodobnr miejsce urodzenia Luszawa 1879. Czy też idąc tropem nieletności 1889?
Czy też dane z aktu zgonu są hucpą świadków? Tzn skleiły im się dane kilku przodków Marianny.
I to jest też powód mojej niechęci do aktów zgonu. w pozostałych przypadkach fakty podają zainteresowani, tu liczymy na pamięć osób często postronnych.
Mogę nie znać dostatecznie specyfiki lubelskiego, bo specjalizuję się w Polsce centralnej i zaborze pruskim, ale akty zgonu były najczęstszą przyczyną błędów w drzewie.
Wszystkim forumowiczom dobrej woli dziękuję za pomoc.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Lublin i okolice”