Kartografia

Dział ogólny

Moderatorzy: avee, El

Halski
Posty: 211
Rejestracja: 02 wrz 2015, 11:28

Post autor: Halski »

A według mnie to są dwie różne mapy.
Ten fragment mapy z mojego linku nijak ma się do mapy z linku Darka (arkusz 5). Nawet nazwa miejscowości jest inaczej zapisana.
Parafie: Gołąb, Żyrzyn, Żabianka

zenluc
Posty: 332
Rejestracja: 28 kwie 2011, 09:45
Lokalizacja: Janów Lub./Wa-wa

Post autor: zenluc »

Halski pisze: ... pojedyncze wycinki pojawiają się w wielu publikacjach i prezentują się bardzo obiecująco.
Według moich info...odbitkę z oryginału w Wiedniu uzyskał Urząd Ochrony Zabytków (czy jak to się to teraz nazywa) i to mają jego oddziały wojewódzkie ...i to stąd pochodzą te kolorowe fragmenty...niektórzy się zwracają do oddziałów z prośbą o odbitki poszczególnych części...ale właśnie chyba nie są zbyt dobrej jakości...

300sl
Posty: 532
Rejestracja: 29 sty 2013, 13:17
Płeć:

Post autor: 300sl »

Halski pisze:A według mnie to są dwie różne mapy.
To są dwie różne mapy Heldensfelda. Mapa z linku Darka ma kilkanaście arkuszy i jest czarno-biała. Natomiast ta kolorowa składa się z 250 arkuszy i "wymiata".

Pozdrawiam.
300sl

Awatar użytkownika
dpawlak
Posty: 1256
Rejestracja: 06 maja 2011, 22:59
Lokalizacja: ziemia stężycka

Post autor: dpawlak »

No cóż, kiedyś nie było skanerów i nie było fotokopii.
Mapa którą linkowałem jest drukowaną techniką miedziorytniczą wersją rękopiśmiennej mapy. Nie jest kolorowa, nie ma tak dokładnej skali, w związku z tym napisy, a więc i nazwy zostały zrobione od nowa. Rytownikiem był Hieronimus Benedicti.
http://www.muzeumkrasnystaw.webd.pl/ind ... &Itemid=74
Darek
Syn Stanisława, wnuk Józefa, prawnuk Antoniego, praprawnuk Ignacego, 3xprawnuk Błażeja, syna ?, syna ?, syna ?, syna ?, syna ?, potomków Stanisława? niestety metryki niedostępne :-(

zenluc
Posty: 332
Rejestracja: 28 kwie 2011, 09:45
Lokalizacja: Janów Lub./Wa-wa

Post autor: zenluc »

Mapa Prus Południowych Davida von Gilly (1802-1803)
https://www.sggee.org/SGGEE2009/researc ... a_map.html
nie Lubelskie, ale może komuś się przyda jak przodkowie pochodzą z zachod. Mazowsza, itp.

Awatar użytkownika
dpawlak
Posty: 1256
Rejestracja: 06 maja 2011, 22:59
Lokalizacja: ziemia stężycka

Post autor: dpawlak »

Korzystałem całkiem niedawno na potrzeby paru rzeczy do moich map.
Darek
Syn Stanisława, wnuk Józefa, prawnuk Antoniego, praprawnuk Ignacego, 3xprawnuk Błażeja, syna ?, syna ?, syna ?, syna ?, syna ?, potomków Stanisława? niestety metryki niedostępne :-(

Awatar użytkownika
dpawlak
Posty: 1256
Rejestracja: 06 maja 2011, 22:59
Lokalizacja: ziemia stężycka

Granice parafii z 1827 r.

Post autor: dpawlak »

Długo czekałem na ten projekt, aż w końcu przestałem zaglądać na strony Pracowni Geoinformacji Historycznej KUL. Dlatego nie wiem od kiedy został opublikowany ale najważniejsze że już jest dostępny:
Projekt rekonstrukcji granic administracji państwowej i kościelnej województwa lubelskiego z 1827 r.
Opiera się na dwóch głównych źródłach.
Jako podkład na tle współczesnego z openstreetmap jest historyczny podkład z mapy kwatermistrzostwa, co przy istnieniu paska przezroczystości jest już samo w sobie ciekawym narzędziem.
Drugim źródłem jest Tabella Miast, Wsi i Osad Królestwa Polskiego z 1827 roku.
Projekt składa się z kilku warstw, oprócz wspomnianych wcześniej podkładów kartograficznych są to dane oparte na Tabelli, czyli:
Miejscowości z Tabelli
Granica województwa lubelskiego (diecezji)
Granice obwodów
Granice powiatów
Granice parafii wg Tabelli - czyli to czego najczęściej szuka geneaolog
każdą z warstw można niezależnie włączać i wyłączać w widoku mapy, przy odrobinie pracy można też uzyskać same dane tabelaryczne.
Projekt dostępny na stronie http://histmap.pl/kwatermistrzostwo/
Darek
Syn Stanisława, wnuk Józefa, prawnuk Antoniego, praprawnuk Ignacego, 3xprawnuk Błażeja, syna ?, syna ?, syna ?, syna ?, syna ?, potomków Stanisława? niestety metryki niedostępne :-(

Awatar użytkownika
dpawlak
Posty: 1256
Rejestracja: 06 maja 2011, 22:59
Lokalizacja: ziemia stężycka

Sieć dekanalna w 1870 r.

Post autor: dpawlak »

Jako suplement do poprzedniej wiadomości, tym razem mojego autorstwa, mapa miejscowości według źródeł na rok 1870 (mniej więcej). Miejscowości pokolorowane według przynależności do dekanatów diecezji lubelskiej, ale są też dane o przynależności do parafii oraz do jakiej gminy należała (ta ostatnia informacja na podstawie tabel likwidacyjnych).
Całość pod nazwą "Sieć dekanalna w 1870 r." dostępna pod linkiem:
https://www.google.pl/maps/@51.5,21.7,8 ... f_Ss?hl=pl
Link się łamie więc zamiast klikać trzeba skopiować całość.

Nie jest to forma do jakiej dążyłem, ale trochę mnie zmierziła polityka firma dotycząca usługi googlemap.
Ostatnio zmieniony 28 gru 2019, 17:25 przez dpawlak, łącznie zmieniany 2 razy.
Darek
Syn Stanisława, wnuk Józefa, prawnuk Antoniego, praprawnuk Ignacego, 3xprawnuk Błażeja, syna ?, syna ?, syna ?, syna ?, syna ?, potomków Stanisława? niestety metryki niedostępne :-(

Henryk22
Posty: 29
Rejestracja: 13 lis 2017, 18:20

Post autor: Henryk22 »

Granice parafii z 1827 r.

Bardzo ciekawy projekt, z tym że mapa jest z 1843, a dane z 1827. Mamy więc szosę z Piask do Chełma, której prawdopodobnie w 1827 nie było, bo nie ma jej na mapie woj. lubelskiego z 1826. Zauważyłem też, że nie został opisany Siostrzewitów (na północ od Biskupic). Ta wieś obecnie nazywa się Siostrzytów, a w Tabeli miast i wsi z 1827 występuje pod błędną nazwą Siestrzyłów.
Henryk G.

300sl
Posty: 532
Rejestracja: 29 sty 2013, 13:17
Płeć:

Post autor: 300sl »

Mapa z "łamanego" linku nie działa.

Pozdrawiam.
300sl

Awatar użytkownika
dpawlak
Posty: 1256
Rejestracja: 06 maja 2011, 22:59
Lokalizacja: ziemia stężycka

Post autor: dpawlak »

Poprawiłem.
Darek
Syn Stanisława, wnuk Józefa, prawnuk Antoniego, praprawnuk Ignacego, 3xprawnuk Błażeja, syna ?, syna ?, syna ?, syna ?, syna ?, potomków Stanisława? niestety metryki niedostępne :-(

Awatar użytkownika
dpawlak
Posty: 1256
Rejestracja: 06 maja 2011, 22:59
Lokalizacja: ziemia stężycka

Post autor: dpawlak »

Zastrzeżeń miałbym i ja sporo. Brakuje w warstwie miejscowości najbliższych mi z perspektywy Dęblina, czyli Skoków i Borowej, a z pewnością istniały i to od średniowiecza. Do tego różne dziwne przypisania do parafii, np. Kośmin do Baranowa, ale nie ma ciągłości na obszarze parafii, bo Strzyżowice należą do Gołębia. Jakaś dziwna parafia Chwałowice??? Nie sprawdzałem, czy to błędy, których źródłem jest tabella, czy błędy twórców mapy. Z innych ciekawych błędów: Gołąb, po kliknięciu dane wskazują na 8 (słownie osiem) domów i 54 mieszkańców, mimo że to duża parafialna miejscowość, podczas gdy wszystkie okoliczne mniejsze mają więcej. Zadziwiająco te dane pokrywają się z pobliskimi Matygami (tam by pasowały, bo to mała mieścina). Tak więc pułapek jest wiele.
Co do podkładu, jeśli istnieje mapa pokrywająca się terytorialnie i rocznikowo lepiej z projektem, to faktycznie dziwne, że nie została wykorzystana. Może po prostu Kwatermistrzostwa była łatwiej dostępna cyfrowo i łatwiejsza do wykorzystania jako podkład?
Ostatnio zmieniony 28 gru 2019, 21:34 przez dpawlak, łącznie zmieniany 1 raz.
Darek
Syn Stanisława, wnuk Józefa, prawnuk Antoniego, praprawnuk Ignacego, 3xprawnuk Błażeja, syna ?, syna ?, syna ?, syna ?, syna ?, potomków Stanisława? niestety metryki niedostępne :-(

Henryk22
Posty: 29
Rejestracja: 13 lis 2017, 18:20

Post autor: Henryk22 »

Mapa Kwatermistrzowska wydaje się znacznie precyzyjniejsza od map z atlasu z 1826. Myślę, że wybrano ją celowo. Jednak w czasie tych kilkunastu lat musiały w tym terenie zajść jakieś zmiany.
Ostatnio zmieniony 28 gru 2019, 23:12 przez Henryk22, łącznie zmieniany 1 raz.
Henryk G.

MarcinR
Posty: 938
Rejestracja: 14 lip 2015, 13:16

Post autor: MarcinR »

Coś mi tu nie pasuje z granicami parafii i przynależnością miejscowości. Mianowicie rodzinna miejscowość moich przodków od strony Mamy to Pańków, który wg danych z 1827 należy do parafii Łabunie. Nie ma żadnych metryk w parafii Łabunie, zawsze chodzili się dać zapisać do parafii Krasnobród.
Pozdrawiam Marcin

Henryk22
Posty: 29
Rejestracja: 13 lis 2017, 18:20

Post autor: Henryk22 »

Parafie w Tabeli z 1827 były niekiedy pomylone. Siostrzytów, o którym wspomniałem, ma podane Piaski, a rzeczywistości były to Biskupice.
Henryk G.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Źródła do historii Lubelszczyzny”