Wojna polsko-bolszewicka - miejscowość Kobyle

Moderatorzy: avee, El

M_Szyc
Posty: 31
Rejestracja: 07 sie 2017, 16:19
Lokalizacja: Warszawa

Wojna polsko-bolszewicka - miejscowość Kobyle

Post autor: M_Szyc »

Witam,

Szukam informacji nt. Stanisława Szyca ur. 14.02.1899 r., który poległ w dn. 22.06.1919 r. w czasie wojny w miejscowości Kobyle - prawdopodobnie pow. chełmski parafia Pawłów lub Rejowiec. Nie ma aktu zgonu, być może nie został sporządzony. Informacje z listy strat Wojska Polskiego z 1934 r., sporządzonej na podstawie zeznań świadków / dokumentów.

Czy ktoś z okolic miejscowości Kobyle ma wiadomości nt. miejsca pochówku żołnierzy z 5 p. uł. poległych latem 1919 r.?

Poprawiam post - chodzi oczywiście o wojnę polsko-bolszewicką (przecież to już 1919 r.!)
Pozdrawiam,

Magdalena

300sl
Posty: 519
Rejestracja: 29 sty 2013, 13:17
Płeć:

Post autor: 300sl »

W czerwcu 1919 r. to front już chyba minął te tereny?

Pozdrawiam.
300sl

M_Szyc
Posty: 31
Rejestracja: 07 sie 2017, 16:19
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: M_Szyc »

Niestety nie wiem nic o działaniach wojennych na tym terenie. Informacja o zgonie została poddana w oficjalnej publikacji nt. strat wojennych.
Pozdrawiam,

Magdalena

wszyc
Posty: 221
Rejestracja: 25 lis 2015, 11:11
Lokalizacja: Biała Podlaska

Post autor: wszyc »

Podejrzewam że mógł polec w którejś miejscowości na Kresach. 300sl ma rację że front
w tym okresie był dużo dalej.
Baza miejscowości kresowych podaje kilka miejscowości o tej nazwie.

http://www.kami.net.pl/kresy/

Pozdrawiam
Wiesław
__________________________________________
Prawnuk Daniela, 2 x Daniela, 3 x Piotra, 4 x Jakuba, 5 x Mikołaja

wszyc
Posty: 221
Rejestracja: 25 lis 2015, 11:11
Lokalizacja: Biała Podlaska

Post autor: wszyc »

Może ktoś z historyków się do tego odniesie.
W bazie Straty żołnierzy w latach 1918 - 1920 wpisano miejsce zgonu Kobyle z datą 22.VI.1919

http://genealodzy.pl/modules.php?op=mod ... 0e4df15082

W karcie ewidencyjnej Związku Peowiaków Okręg Lubelski nie zawierającej daty jej
sporządzenia jest zapis tego rodzaju: służył w Kawalerii (w jakim pułku nie ustalono) gdzie
poległ na polu chwały w bitwie z bolszewikami w 1919 r w rzece Wieprz

Które źródło jest bardziej wiarygodne, jeśli przyjąć to pierwsze to gdzie jest ta miejscowość
Kobyle ?

Pozdrawiam
Wiesław
__________________________________________
Prawnuk Daniela, 2 x Daniela, 3 x Piotra, 4 x Jakuba, 5 x Mikołaja

Henryk22
Posty: 26
Rejestracja: 13 lis 2017, 18:20

Post autor: Henryk22 »

Wieś Kobyle jest koło Rejowca, od Wieprza to jednak kilkanaście kilometrów.
Henryk G.

wszyc
Posty: 221
Rejestracja: 25 lis 2015, 11:11
Lokalizacja: Biała Podlaska

Post autor: wszyc »

Ta miejscowość była brana pod uwagę ale czy to tam ?
Aktu zgonu w Rejowcu i Pawłowie nie ma.
Ofensywa rozpoczęła się w lutym 1919, zgon jest w m-cu czerwcu, gdzie w tym czasie
mogły być walki ?

Pozdrawiam
Wiesław
__________________________________________
Prawnuk Daniela, 2 x Daniela, 3 x Piotra, 4 x Jakuba, 5 x Mikołaja

El
Posty: 1594
Rejestracja: 29 lis 2015, 12:50
Płeć:

Post autor: El »

Tutaj mapa - Marsze i boje 5 pułku ułanów.
Wiele zapomniałam. Przeminęło z wiatrem.

wszyc
Posty: 221
Rejestracja: 25 lis 2015, 11:11
Lokalizacja: Biała Podlaska

Post autor: wszyc »

El, dzięki za link do książki. Szkoda że WBC udostępnia ją tylko do czytania, nie możliwości jej
pobrania chyba że poprzez zrzut z ekranu.

Pozdrawiam
Wiesław
__________________________________________
Prawnuk Daniela, 2 x Daniela, 3 x Piotra, 4 x Jakuba, 5 x Mikołaja

Awatar użytkownika
Greg
Posty: 2051
Rejestracja: 24 kwie 2011, 22:38
Lokalizacja: Lublin
Płeć:
Kontakt:

Post autor: Greg »

Jest możliwość. Po lewej stronie w menu "pobierz" http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/docmeta ... ublication
Pozdrawiam Grzegorz

wszyc
Posty: 221
Rejestracja: 25 lis 2015, 11:11
Lokalizacja: Biała Podlaska

Post autor: wszyc »

Faktycznie jest możliwość pobrania. Ulokowane jest na metryczce publikacji. Problem jest w
tym że po zapisaniu na moim komputerze nie da się tego otworzyć.
Po rozpakowaniu skompresowanego pliku zip plików DjVu i DJBZ nie da się otworzyć, zapewne
jest niezbędna instalacja jakiegoś oprogramowania, jakiego na razie nie wiem.

Pozdrawiam
Wiesław
__________________________________________
Prawnuk Daniela, 2 x Daniela, 3 x Piotra, 4 x Jakuba, 5 x Mikołaja

wszyc
Posty: 221
Rejestracja: 25 lis 2015, 11:11
Lokalizacja: Biała Podlaska

Post autor: wszyc »

Pliki już się otwierają, nie była zainstalowana przeglądarka djvu.

Pozdrawiam
Wiesław
__________________________________________
Prawnuk Daniela, 2 x Daniela, 3 x Piotra, 4 x Jakuba, 5 x Mikołaja

wszyc
Posty: 221
Rejestracja: 25 lis 2015, 11:11
Lokalizacja: Biała Podlaska

Post autor: wszyc »

Jesteśmy nadal w punkcie wyjścia, w oparciu o źródła nadal nie udało się jednoznacznie
ustalić w którym to Kobyle poległ ułan Stanisław Szyc.
Trudność sprawia to, że nie bardzo jest wiadomo gdzie w tym czasie kiedy nastąpił zgon - miesiąc czerwiec 1919 roku, znajdował się 5 pułk ułanów lub jego część.
Może ktoś z forumowiczów ma jakąś receptę.

Pozdrawiam
Wiesław
__________________________________________
Prawnuk Daniela, 2 x Daniela, 3 x Piotra, 4 x Jakuba, 5 x Mikołaja

El
Posty: 1594
Rejestracja: 29 lis 2015, 12:50
Płeć:

Post autor: El »

Zastanawiam się - może warto sprawdzić w: "Wykazy osób z akt parafialnych diecezji łuckiej do 1945 roku" ks. Żurka, ew. w parafii urodzenia...
Wiele zapomniałam. Przeminęło z wiatrem.

wszyc
Posty: 221
Rejestracja: 25 lis 2015, 11:11
Lokalizacja: Biała Podlaska

Post autor: wszyc »

El dzięki, z tego źródła jeszcze nie korzystałem. W swoim drzewie mam nieliczne osoby na Kresach.
W międzyczasie zamieściłem ten wątek na forum genealodzy.pl i wydaje mi się że sugestia
Krzysztofa Warakomskiego co do miejsca zgonu jest trafna. Zasugerowana miejscowość to
Kobyla, gm. Korzec, pow. rówieński, woj. wołyńskie.
To musiało się wydarzyć podczas walk na Wołyniu, analizując mapę Marsze i Boje 5 Pułku Ułanów Zasławskich można dojść do takiego wniosku.
Pewne przekłamanie co do nazwy miejscowości w spisie strat WP mogło nastąpić z odmiany
tej miejscowości lub też odczytu z jakiś tam dokumentów stąd zapis Kobyle.
Zastanawia mnie jedna rzecz, czy z tego zdarzenia został sporządzony akt zgonu, w okolicy
gdzie to miało miejsce - mało prawdopodobne, po czasie ale pytanie gdzie ?

Pozdrawiam
Wiesław
__________________________________________
Prawnuk Daniela, 2 x Daniela, 3 x Piotra, 4 x Jakuba, 5 x Mikołaja

ODPOWIEDZ

Wróć do „Chełmszczyzna”