Kraśnik

Błądzić, rzeczą ludzką...

Moderator: El

Krzysiek
Posty: 954
Rejestracja: 21 lut 2012, 22:06
Lokalizacja: Poznań
Płeć:

Post autor: Krzysiek »

Kazimierz pisze:Myślę, że indeks powinien być odbiciem tego, co znajduje się w księdze, i tyle. Im mniej literatury pięknej, tym lepiej.
Abstrahując od dat, nie zgodzę się z tym stwierdzeniem. Często właśnie indeks to literatura piękna, żeby nie powiedzieć fikcja literacka... Jestem za tym, żeby indeks zawierał prawdziwe dane, sprostowane, a nie powielał błędy księdza.
Pozdrawiam Krzysiek

Kazimierz
Posty: 117
Rejestracja: 18 lip 2017, 21:37

Post autor: Kazimierz »

OK. Tylko - najpierw fakty, potem interpretacja. Tak jak w pracy naukowej, najpierw wyniki, potem dyskusja wyników. Ja sam w indeksach wielokrotnie w komentarzu podaję na przykład oboczności pisowni nazwisk, ale na pierwszym miejscu - to co zapisał (nawet jeśli jestem przekonany, że błędnie) ksiądz dobrodziej.
Nie ma tu nic z literatury, jest tylko warsztat naukowy.
Pozdrawiam, Kazimierz

Awatar użytkownika
MireQ
Posty: 1644
Rejestracja: 28 kwie 2011, 12:25
Lokalizacja: Lublin

Post autor: MireQ »

Kazimierz pisze:Rok 1908 / 1909 to już jest po ukazie tolerancyjnym. Rok 1905 był bardzo istotną cezurą pod wieloma względami.
Rok 1905 powiadasz?
Karczmiska
https://szukajwarchiwach.pl/35/1837/0/2 ... U-leCfppQw
Akt z grudnia wg twojej starej daty 1900 zapisany w 1901 - i to jest przed 1905.
Wilkow
https://szukajwarchiwach.pl/35/1955/0/2 ... RoC0YyPhSQ
Akt z grudnia 1899 wg twojej starej daty a zapisany w 1900 - to również przed 1905.
Opole Lubelskie
https://szukajwarchiwach.pl/35/2358/0/2 ... rvisxIldFA
Akt z grudnia 1892 a zapisany w 1893 - to 12 lat przed 1905.
Pozdrawiam: MireQ

Parafie: Chodel, Chotcza, Karczmiska, Kazimierz Dolny, Końskowola, Opole Lubelskie, Piotrawin, Wąwolnica, Wilków.
Odpowiadam tylko na majle, na PW NIE

Awatar użytkownika
MireQ
Posty: 1644
Rejestracja: 28 kwie 2011, 12:25
Lokalizacja: Lublin

Post autor: MireQ »

Kazimierz pisze:ale na pierwszym miejscu - to co zapisał (nawet jeśli jestem przekonany, że błędnie) ksiądz dobrodziej.
Xavery - indeksuję jako Ksawery.
Xsięski indeksuję jako Księski.
Maryjanna indeksuję jakp Marianna.
Frelix jako Feliks
a Xsiądz wpisuję jako ksiądz.

To adminowie lubgensu wymusili na mormonach, aby przy indeksowaniu dla nich wpisywać współczesną pisownię imion... nie Alexander - tylko Aleksander...
Dawno to było, ale to był wielki sukces adminów lubgensu...
Pozdrawiam: MireQ

Parafie: Chodel, Chotcza, Karczmiska, Kazimierz Dolny, Końskowola, Opole Lubelskie, Piotrawin, Wąwolnica, Wilków.
Odpowiadam tylko na majle, na PW NIE

Krzysiek
Posty: 954
Rejestracja: 21 lut 2012, 22:06
Lokalizacja: Poznań
Płeć:

Post autor: Krzysiek »

Tylko, że ja nie mam na myśli takich "łagodnych" przypadków. Ostatnio wysłałem poprawkę do bazy. Szukałem ślubu Kacpra Krzosa z Rozalią Lenart. Udało mi się to dopiero po nazwisku młodej, bo ksiądz zamiast Krzos zapisał w akcie Kras... Albo moja prapra... została zapisana w akcie zgonu jako Katarzyna Kaproń z Nalepów, tymczasem prawidłowo była to Katarzyna Nalepa z Kaproniów. Jaki jest sens powielać takie błędy? Jeśli jestem w stanie coś sprostować w indeksie, to robię to. W pole uwagi wpisuję np. "w akcie błędnie Kras".
Pozdrawiam Krzysiek

MarcinR
Posty: 929
Rejestracja: 14 lip 2015, 13:16

Post autor: MarcinR »

Uważam, że dyskusja odeszła trochę od głównego wątku. MireQ wskazał na błędy popełnione przez indeksującego przy odczytywaniu metryk. Możemy dyskutować nad jakością zapisu dokonanego przez księdza/organisty. Czy pismo było czytelne, czy "bazgroły". Inną sprawą są zapisy nazwisk/imion. Tu zasady indeksowania na lubgensie są łagodne i nie tak restrykcyjne jak na innych portalach. I bardzo dobrze. Jestem zdania, że dobry indeksator tak zapisze informacje, że zarówno początkujący, jak i doświadczony poszukiwacz przodków odnajdzie na naszym portalu to czego szuka, A jak nie znajdzie, to życzliwi mu pomogą.
Pozdrawiam Marcin

Kazimierz
Posty: 117
Rejestracja: 18 lip 2017, 21:37

Post autor: Kazimierz »

Też tak myślę
Pozdrawiam, Kazimierz

Awatar użytkownika
MireQ
Posty: 1644
Rejestracja: 28 kwie 2011, 12:25
Lokalizacja: Lublin

Post autor: MireQ »

dalej Kraśnik i prośba do Grzegorza o poprawę...
urodziny bez chrztu 344/1895 matka Krzystoń nie Krzyston.
Pozdrawiam: MireQ

Parafie: Chodel, Chotcza, Karczmiska, Kazimierz Dolny, Końskowola, Opole Lubelskie, Piotrawin, Wąwolnica, Wilków.
Odpowiadam tylko na majle, na PW NIE

Krzysiek
Posty: 954
Rejestracja: 21 lut 2012, 22:06
Lokalizacja: Poznań
Płeć:

Post autor: Krzysiek »

MireQ pisze:dalej Kraśnik i prośba do Grzegorza o poprawę...
urodziny bez chrztu 344/1895 matka Krzystoń nie Krzyston.
I tu jest problem z obocznościami... Nazwisko winno brzmieć Krzysztoń, choć w akcie ksiądz zgubił "z". W akcie ślubu (57) wyraźnie jednak jest Krzysztoń i w takiej formie to nazwisko występuje do dziś w parafii, z której do Kraśnika przywędrowało.


akt 269 - kolejne dziecko tej pary... Tutaj dla odmiany po polsku "z Krzysztonów"...

Trochę walka z wiatrakami.
Pozdrawiam Krzysiek

Awatar użytkownika
MireQ
Posty: 1644
Rejestracja: 28 kwie 2011, 12:25
Lokalizacja: Lublin

Post autor: MireQ »

Krzysiek pisze:Trochę walka z wiatrakami.
Do poprawy zgłaszam tylko jednoznaczne pomyłki indeksującego, a nie sporządzającego akt.
Jeśli jest z Krzysztonów - nie reklamuję, że Krzyston.
Jeśli jest z Krzysztoniów to nie może byc Krzyston.
W rodzinie przeze mnie badanej występuje nazwisko Gregorczyk.
Czasem jest zapisane jako Grzegorczyk i wtedy nie widzę podstaw do reklamacji, bo indeksujący zapisał poprawnie.
Na drzewie zapisuję oczywiście jako Gregorczyk, podobnie z Krzystoniami.
Pozdrawiam: MireQ

Parafie: Chodel, Chotcza, Karczmiska, Kazimierz Dolny, Końskowola, Opole Lubelskie, Piotrawin, Wąwolnica, Wilków.
Odpowiadam tylko na majle, na PW NIE

Kazimierz
Posty: 117
Rejestracja: 18 lip 2017, 21:37

Post autor: Kazimierz »

Ja sobie radzę jak w poniższym przykładzie:
Między Zamościem a Łabuniami mieszkała / mieszka szeroko rozgałęziona rodzina o nazwisku pierwotnie Serafin, później występująca w odmianach Szarafin, Sarafin a nawet Szerafin. Na przykład ta sama osoba rodzi się jako Jędrzej Serafin, jest świadkiem jako Andrzej Sarafin, a umiera jako Andrzej Szarafin.
W indeksie podaję nazwisko zapisane w akcie, w komentarzu pozostałe oboczności, dla potrzeb późniejszego wyszukiwania.
Pozdrawiam, Kazimierz

Awatar użytkownika
MireQ
Posty: 1644
Rejestracja: 28 kwie 2011, 12:25
Lokalizacja: Lublin

Post autor: MireQ »

Dalek Kraśnik do poprawy.
Chrzest Mazurek Antonina 1876/101 - matka nie Szwęda tylko Szwed.
Pozdrawiam: MireQ

Parafie: Chodel, Chotcza, Karczmiska, Kazimierz Dolny, Końskowola, Opole Lubelskie, Piotrawin, Wąwolnica, Wilków.
Odpowiadam tylko na majle, na PW NIE

Awatar użytkownika
MireQ
Posty: 1644
Rejestracja: 28 kwie 2011, 12:25
Lokalizacja: Lublin

Post autor: MireQ »

Kraśnik chrzest 1866/11 Wolak otrzymała nie 2 tylko 4 imiona: Bogumiła Weronika Henryka Marianna.
Przy ślubie zgubiła pierwsze imię - nr 10
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... 9-15?i=569
Pozdrawiam: MireQ

Parafie: Chodel, Chotcza, Karczmiska, Kazimierz Dolny, Końskowola, Opole Lubelskie, Piotrawin, Wąwolnica, Wilków.
Odpowiadam tylko na majle, na PW NIE

ODPOWIEDZ

Wróć do „Korekty / poprawki / uzupełnienia”