Akta Biała

Moderatorzy: avee, El

zenluc
Posty: 332
Rejestracja: 28 kwie 2011, 09:45
Lokalizacja: Janów Lub./Wa-wa

Post autor: zenluc »

Czy ja się dziwię? To było żartobliwe. Sam zauważyłeś, że jestem starym genealogiem. Trudno, żeby taki mamut się czemuś dziwił :)
To była taka zachęta, żebyś się podzielił info kto tam w twoje strony trafił spod Janowa, "od Jacoków". Zwykła ciekawość.
Rozumiem, że taki rozstrzał tzw. obszar pochodzeniowy, dotyczy twoich przodków.
Jeżeli tak, to jako mamut genealog, który zrobił z dziesięć wywodów przodków obym ludziom, w celach badawczych, taki rozstrzał obszarowy antenatów bynajmniej nie jest czymś oczywistym!

Awatar użytkownika
Szaman
Posty: 75
Rejestracja: 19 lut 2012, 17:45
Lokalizacja: Baranów/Michów/Rudno

Post autor: Szaman »

Odpowiedź poleciała na pw. A żartobliwość dało się wyczuć ;)
"Każdy z nas ma przodków.
Nie każdy jednak o nich wie…"

Piotr r.
Posty: 1221
Rejestracja: 24 kwie 2011, 19:17

Post autor: Piotr r. »

Nockę zarwałem ale księgi wstawiłem. Nie żartuję.

http://lubgensftp.eu/fotolubgens/index.php?/category/9

Awatar użytkownika
Szaman
Posty: 75
Rejestracja: 19 lut 2012, 17:45
Lokalizacja: Baranów/Michów/Rudno

Post autor: Szaman »

Panie Piotrze! Nie wiem jak podziękować, zdecydowanie w imieniu swoim oraz innych forumowiczów. Dziękuję!
"Każdy z nas ma przodków.
Nie każdy jednak o nich wie…"

stratoss
Posty: 22
Rejestracja: 23 gru 2012, 00:05
Lokalizacja: Gdańsk/Janów Lubelski

Post autor: stratoss »

Mam pytanie o Błażeja Pikulę ur. 1824 nr 44 z Janowa - nie mogę poradzić sobie z nazwiskiem matki Anny - może ktoś będzie wiedział jak to przeczytać .... :cry:
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 01:00 przez stratoss, łącznie zmieniany 2 razy.
Janów Lubelski, Biała, Krzemień: rodzina Sowów, Surteli, Katów

Krzysiek
Posty: 995
Rejestracja: 21 lut 2012, 22:06
Lokalizacja: Poznań
Płeć:

Post autor: Krzysiek »

Nazwisko to Startek, aczkolwiek w innych aktach dot. Błażeja i jego rodzeństwa można spotkać nazwiska panieńskie matki: Tutka i Tartek (tu raczej błędnie zamiast "ze Startków", to "z Tartków"). Która forma jest poprawna ciężko powiedzieć.
Pozdrawiam Krzysiek

stratoss
Posty: 22
Rejestracja: 23 gru 2012, 00:05
Lokalizacja: Gdańsk/Janów Lubelski

Post autor: stratoss »

też myślałem o nazwisku Startków bo w akcie zgonu z 1888 nr 235 po rosyjsku było też Startków ...- dziękuję Krzysiek za pomoc !!!
Janów Lubelski, Biała, Krzemień: rodzina Sowów, Surteli, Katów

Awatar użytkownika
dpawlak
Posty: 1256
Rejestracja: 06 maja 2011, 22:59
Lokalizacja: ziemia stężycka

Post autor: dpawlak »

Tyle, że samo nazwisko Startek mogło powstać z wcześniejszego Tartek. Świadek powiedział z Tartków, co zabrzmiało jak s Tartków, a ksiądz usłyszał Startków i tak powstało Startek. Natomiast przy innych aktach występowało już poprawnie Tartek. To mogło iść w dwie strony, my wychodzimy z formy nam znanej późniejszej i zakładamy że jest poprawna tym czasem ta forma może być przekłamaniem formy wcześniejszej a nam wydaje się, że ta wcześniejsza jest niepoprawna.
Darek
Syn Stanisława, wnuk Józefa, prawnuk Antoniego, praprawnuk Ignacego, 3xprawnuk Błażeja, syna ?, syna ?, syna ?, syna ?, syna ?, potomków Stanisława? niestety metryki niedostępne :-(

Krzysiek
Posty: 995
Rejestracja: 21 lut 2012, 22:06
Lokalizacja: Poznań
Płeć:

Post autor: Krzysiek »

dpawlak pisze:Tyle, że samo nazwisko Startek mogło powstać z wcześniejszego Tartek. Świadek powiedział z Tartków, co zabrzmiało jak s Tartków, a ksiądz usłyszał Startków i tak powstało Startek. Natomiast przy innych aktach występowało już poprawnie Tartek. To mogło iść w dwie strony, my wychodzimy z formy nam znanej późniejszej i zakładamy że jest poprawna tym czasem ta forma może być przekłamaniem formy wcześniejszej a nam wydaje się, że ta wcześniejsza jest niepoprawna.
Zagłębiłem się wczoraj z ciekawości bardziej w tą kwestię i oto co znalazłem:
1) akt 166 z 1822 - http://lubgensftp.eu/janow_lubelski/uro ... 010952.jpg
Anna z Dutków
2) akt 44 z 1824 - http://lubgensftp.eu/janow_lubelski/uro ... 011194.jpg
Anna z Startków
3) akt 163 z 1829 - http://lubgensftp.eu/janow_lubelski/uro ... 29/055.jpg
Anna z Tutków
4) akt 194 z 1832 - http://lubgensftp.eu/janow_lubelski/uro ... 93-195.jpg
Anna z Tuckich
5) akt 47 z 1842 - http://lubgensftp.eu/janow_lubelski/slu ... /47-48.jpg
Anna z Tartków
6) akt 77 z 1850 - http://lubgensftp.eu/janow_lubelski/zgo ... /77-80.jpg
Anna z Daśków

Sześć aktów - sześć wersji nazwiska jednej osoby. Niestety brak aktu małżeństwa Błażeja i Anny, żeby odnaleźć najwcześniejszą wersję. Nazwisko Tartka odrzuciłem, gdyż, ani w Janowie, ani w okolicach ono nie występowało, podobnie jak nazwisko Tucki.

edit:
a jednak jest...
http://lubgensftp.eu/fotolubgens/galler ... 18/195.jpg
pozycja piąta od góry - Błażej Pikula - Anna Dudka, ślub w Potoku (raczej Wielkim niż Górnym).
Pozdrawiam Krzysiek

KubaZych
Posty: 71
Rejestracja: 26 sie 2012, 13:03

Post autor: KubaZych »

Mam prośbę. Ile lat według was miał bohater tej metryki ? Ja odczytuję to jako 87, ale sprawdziłem księgi trydenckie z 1736/37/38/39 i takiej osoby w Janowie nie ma. Jego syn Michał urodzony 1785 miał rodziców Adalberta i Magdalenę, więc imiona rodziców by się zgadzały. Tylko jakoś późno miałby tego syna.Z regestrów zmarłych:

Wszelaki Wojciech Janów Lub. (Biała) liber 1806 odrzuciłem ze względy na posiadanie dwóch imion i miejscowość Białą, a nie Janów.

Wszelaki Wojciech Janów Lub. (Biała) 1811 Janów; 50 lat, jego akt urodzenia znalazłem w 1761 roku, a z aktu zejścia właściwie nie wiem kto umarł http://lubgensftp.eu/fotolubgens/pictur ... ategory/14 , on czy jego córka

Wszelaki Woyciech Janów Lub. (Biała) 1825 Lat 60, no i tu ten Wojciech z obrazka, tylko, że ja widzę tam 87, a nie 60.

Jednym słowem zablokowałem się i nie mam pojęcia jak to ugryźć. Z góry dziękuję za wszelkie sugestie.

Krzysiek
Posty: 995
Rejestracja: 21 lut 2012, 22:06
Lokalizacja: Poznań
Płeć:

Post autor: Krzysiek »

KubaZych pisze:Wszelaki Wojciech Janów Lub. (Biała) 1811 Janów; 50 lat, jego akt urodzenia znalazłem w 1761 roku, a z aktu zejścia właściwie nie wiem kto umarł http://lubgensftp.eu/foto...121/category/14 , on czy jego córka
Akt spisywany na podstawie ksiąg opisowych:
Wojciech Wszelaki, lat 50, mieszkaniec Przedmieścia Janowskiego 2, owdowił Mariannę Ziębińską (prawdopodobnie częste w tamtym okresie zniekształcenie nazwiska - Zięba), syn Kacpra i Marianny Gierłach.
KubaZych pisze:Wszelaki Woyciech Janów Lub. (Biała) 1825 Lat 60, no i tu ten Wojciech z obrazka, tylko, że ja widzę tam 87, a nie 60.
Wyraźnie jest tutaj 60, chociaż w samym akcie jest: Wojciech Wszelaki, lat 68, owdowił Magdalenę Pyć.
Pozdrawiam Krzysiek

KubaZych
Posty: 71
Rejestracja: 26 sie 2012, 13:03

Post autor: KubaZych »

Krzysiek pisze:
KubaZych pisze:Wszelaki Wojciech Janów Lub. (Biała) 1811 Janów; 50 lat, jego akt urodzenia znalazłem w 1761 roku, a z aktu zejścia właściwie nie wiem kto umarł http://lubgensftp.eu/foto...121/category/14 , on czy jego córka
Akt spisywany na podstawie ksiąg opisowych:
Wojciech Wszelaki, lat 50, mieszkaniec Przedmieścia Janowskiego 2, owdowił Mariannę Ziębińską (prawdopodobnie częste w tamtym okresie zniekształcenie nazwiska - Zięba), syn Kacpra i Marianny Gierłach.
KubaZych pisze:Wszelaki Woyciech Janów Lub. (Biała) 1825 Lat 60, no i tu ten Wojciech z obrazka, tylko, że ja widzę tam 87, a nie 60.
Wyraźnie jest tutaj 60, chociaż w samym akcie jest: Wojciech Wszelaki, lat 68, owdowił Magdalenę Pyć.
A gdzie to 60 jest napisane ? No bo w przedostatniej kolumnie jest chyba 87 ?
Ostatnio zmieniony 25 sty 2013, 22:27 przez KubaZych, łącznie zmieniany 1 raz.

Krzysiek
Posty: 995
Rejestracja: 21 lut 2012, 22:06
Lokalizacja: Poznań
Płeć:

Post autor: Krzysiek »

Nie jestem w stanie ściągnąć tego załącznika (nie od dziś mam takie problemy z załącznikami na tym forum), lepiej, gdybyś podał odnośnik do zdjęcia, bądź wrzucił je gdzieś i udostępnił link.
Natomiast sprawdziłem w księdze zgonów z 1825, i w tej księdze w indeksie ksiądz wpisał 60, a samym akcie "sześćdziesiąt osm".
Pozdrawiam Krzysiek

KubaZych
Posty: 71
Rejestracja: 26 sie 2012, 13:03

Post autor: KubaZych »

download.php?id=178 może taki linki zadziała

Krzysiek
Posty: 995
Rejestracja: 21 lut 2012, 22:06
Lokalizacja: Poznań
Płeć:

Post autor: Krzysiek »

KubaZych pisze:download.php?id=178 może taki linki zadziała
2/3 zdjęcia się wczytało, a reszta nie... ale nieważne, sprawdziłem w innym miejscu, tutaj rzeczywiście jest 87, ale powtarzam, że spisy z lat 1811-1825 są sporządzone na podstawie ksiąg opisowych, a nie ksiąg austriackich, a w księdze opisowej ksiądz wyraźnie napisał, że zmarły miał 68 lat. Oczywiście nie należy przyjmować tego za pewnik, w końcu wiek podali mu świadkowie, sąsiedzi (wg aktu).
Pozdrawiam Krzysiek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ziemia Janowska”