Parafia Bochotnica - nazwiska

Moderator: avee

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Greg
Posty: 2052
Rejestracja: 24 kwie 2011, 22:38
Lokalizacja: Lublin
Płeć:
Kontakt:

Parafia Bochotnica - nazwiska

Post autor: Greg »

Indeksacja Bochotnicy jeszcze trwa więc może przyda się uściślenie pisowni nazwisk z którymi jest najwięcej problemu.

1. Tarka ; Turek
Początkowo myślałem że zapisy mówią tylko o nazwisku Tarka, ale po zwróceniu uwagi przez osobę posiadającą przodków na tym terenie muszę sprostować ponieważ równocześnie na tym obszarze występują obie formy nazwiska. Do 1862 będzie jednak problem z odczytaniem które nazwisko zapisano. Ksiądz jednakowo zapisywał litery "u" i "a". Dodatkowo nie spotkałem się w aktach do tego roku z czystą formą męską nazwiska zapisanego jako Turek. Wydaje się,że aż do 1879 występuje tylko i wyłącznie nazwisko Tarka Po raz pierwszy jednocześnie w spisie rocznym obie formy nazwiska widać dopiero w 1879 r. Może oznaczać to że nazwisko Turek pojawia się po raz pierwszy w parafii Bochotnica od tego roku. Jeżeli jest inaczej proszę o zabranie głosu.

2. Jaruga
3. Wijaczek , Wijaczka
4. Pochroń
5. Rejmak
6. Zabiegły , Zabiegła
7. Maciążek
8. Kamola
9. Chęć - Odczytywane i zapisywane jako Chęćko, Chęcina , Chęćkowa , Chęciek
10. Cabuń edit Zapisywane od 1862 r. Caboń
11. Wójcik - zapisywane w aktach jako Wujcik. W późniejszych latach jak i aktualnie na obszarze tej parafii używa się wyłącznie formy Wójcik.
Ostatnio zmieniony 22 lut 2012, 23:08 przez Greg, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam Grzegorz

Awatar użytkownika
ksieski2st
Posty: 100
Rejestracja: 16 wrz 2011, 11:57
Lokalizacja: Lublin

Re: Parafia Bochotnica - nazwiska

Post autor: ksieski2st »

greg40 pisze: 11. Wójcik - zapisywane w aktach jako Wujcik. W późniejszych latach jak i aktualnie na obszarze tej parafii używa się wyłącznie formy Wójcik.
Witam.
Właśnie spisywałem i spisuję Bochotnicę. Spotkałem tylko nazwisko Tarka, Turek jeszcze nie wystąpiło (akty sprzed 1870).
A nazwisko Wujcik i Wójcik spisywałem w formie jaka była zapisana w akcie (raz przez u, raz przez ó) - zgodnie z dotychczasową zasadą: "jak zapisane, tak spisane"!
Czy zmieniamy zasadę? I czy tylko w tym przypadku, czy w ogóle?
Pozdrawiam
Stach Księski, syn Norberta, wnuk Kazimierza, prawnuk Aleksandra, 2xpra Konstantego, 3xpra Łukasza, 4xpra Adama
----------------------------------------------
Poszukuję: Księski, Księzki, Xięski, Chyła, Pyda, Kawka, Ambrożewicz, Popiołek

Awatar użytkownika
Greg
Posty: 2052
Rejestracja: 24 kwie 2011, 22:38
Lokalizacja: Lublin
Płeć:
Kontakt:

Post autor: Greg »

W zależności od parafii czasem zachodzi konieczność lekkiej modyfikacji zasad indeksowania.
Właściwą formą nazwiska dla Bochotnicy (aktualnie parafia Nałęczów) jest - Wójcik. Wyszukiwarka FSI dla nazwiska Wójcik zwracając wyniki pomija całkowicie formę Wujcik. Dla poszukujących podstawową formą w poszukiwaniach jest ta forma nazwiska, jaka jest aktualnie używana na terenie parafii. Istnieje więc obawa, że część mniej wprawnych w posługiwaniu się wyszukiwarką osób może nie zobaczyć sporej liczby rekordów spisanych w formie Wujcik.
ksieski2st pisze:Czy zmieniamy zasadę? I czy tylko w tym przypadku, czy w ogóle?
Zasadę zmieniamy tylko w tej parafii i tylko dla nazwiska Wójcik do roku 1863.
Pozdrawiam Grzegorz

Awatar użytkownika
MireQ
Posty: 1644
Rejestracja: 28 kwie 2011, 12:25
Lokalizacja: Lublin

Post autor: MireQ »

"Uwaga !! W parafii Bochotnica do około połowy maja 1874 r. daty w aktach rosyjskojęzycznych zapisywane są wyłącznie według kalendarza juliańskiego. Spisujemy według kalendarza gregoriańskiego więc daty należy przeliczyć.
Do przeliczania polecam używanie skryptu jsfamilia w którym jest prosty przelicznik dat.
jsfamilia wersja on-line

Jeżeli nie zostaniecie przeniesieni bezpośrednio do przelicznika to należy z menu Podstrony wybrać Daty juliańskie i gregoriańskie
_________________
Pozdrawiam Grzegorz"

"Grzegorz, a skąd pewność że daty do połowy maja 1874 ksiądz zapisywał według kalendarza juliańskiego? Podobną sytuację mam w parafii Tarnogóra i przyjąłem, że dopóki nie pojawiły się w metrykach daty podwójne, te pojedyncze zapisane są według kalendarza gregoriańskiego.

Pozdrawiam
Krzysztof"

"
chris napisał/a:
dopóki nie pojawiły się w metrykach daty podwójne

Właśnie z tego miejsca, ze styku dwóch sąsiednich aktów widać że wcześniejsze to juliańskie.
_________________
Pozdrawiam Grzegorz"

Poniewaz tutaj takze znikaja posty, wiec pisze w temacie Bochotnicy.
Do 1874 roku w Polsce obowiazywal kalendarz gregorianski !!!
Piszesz o 2 sasiednich aktach:

pierwszy akt: 15 maja
drugi - kolejny akt: 4/16 maja
albo
drugi - kolejny akt: 16/28 maja
w obu przypadkach nie ma bledu:
pierwsze dziecko rodzi sie 15 maja, a drugie 16 maja
albo pierwsze rodzi sie 15 maja a drugie 28 maja.

sprawdzilem zgony w Bochotnicy:
pierwszy zgon - 5 maja
drugi zgon - 9/21 maja - czyli wszystko gra...

dalej chcesz przeliczac?
Pozdrawiam: MireQ

Parafie: Chodel, Chotcza, Karczmiska, Kazimierz Dolny, Końskowola, Opole Lubelskie, Piotrawin, Wąwolnica, Wilków.
Odpowiadam tylko na majle, na PW NIE

Piotr r.
Posty: 1221
Rejestracja: 24 kwie 2011, 19:17

Post autor: Piotr r. »

MireQ pisze: ... Poniewaz tutaj takze znikaja posty, wiec pisze w temacie Bochotnicy. ...
Jeśli post jest z błędną informacją , mylący nie lepiej go usunąć, żeby nie mieszać?
Ważne tematy nie zginęły, jeśli tak już porównujesz ;-)
Z zasady nie kasujemy nie swoich postów.
Temat nieaktualny

Awatar użytkownika
Greg
Posty: 2052
Rejestracja: 24 kwie 2011, 22:38
Lokalizacja: Lublin
Płeć:
Kontakt:

Post autor: Greg »

Post zniknął by nie wprowadzać w błąd. Po sprawdzeniu w ślubach wyszło, że odbywały się w niedzielę więc daty były wg kalendarza gregoriańskiego. Nie mam wszechstronnego wglądu we wszystkie akty.
Pozdrawiam Grzegorz

Awatar użytkownika
MireQ
Posty: 1644
Rejestracja: 28 kwie 2011, 12:25
Lokalizacja: Lublin

Post autor: MireQ »

Reszka Piotr pisze:Z zasady nie kasujemy nie swoich postów.
czyli brak zasad!
Pozdrawiam: MireQ

Parafie: Chodel, Chotcza, Karczmiska, Kazimierz Dolny, Końskowola, Opole Lubelskie, Piotrawin, Wąwolnica, Wilków.
Odpowiadam tylko na majle, na PW NIE

Awatar użytkownika
Greg
Posty: 2052
Rejestracja: 24 kwie 2011, 22:38
Lokalizacja: Lublin
Płeć:
Kontakt:

Post autor: Greg »

MireQ pisze:Do 1874 roku w Polsce obowiazywal kalendarz gregorianski !!!
Mimo wszystko nie brał bym tego zawsze za pewnik:
http://metryki.genealodzy.pl/ksiegi/59/9233/147/1868/430-433.jpg
Tu już w 1868 wprowadzono kalendarz juliański i podwójne datowanie.
Pozdrawiam Grzegorz

Awatar użytkownika
MireQ
Posty: 1644
Rejestracja: 28 kwie 2011, 12:25
Lokalizacja: Lublin

Post autor: MireQ »

greg40 pisze:Tu już w 1868 wprowadzono kalendarz juliański i podwójne datowanie.
Rok 1874 wzialem na podstawie twego postu dot. Bochotnicy.
W lubelskim juz w kwietniu 1868 roku uzywano podwojnych dat - przykladowo na Kalinowszczyznie (Sw. Agnieszka), w Kazimierzu Dolnym od 1870 roku.
Pozdrawiam: MireQ

Parafie: Chodel, Chotcza, Karczmiska, Kazimierz Dolny, Końskowola, Opole Lubelskie, Piotrawin, Wąwolnica, Wilków.
Odpowiadam tylko na majle, na PW NIE

ODPOWIEDZ

Wróć do „Informacje bieżące”