Szukam korzeni - Chybowski

Moderatorzy: avee, El

l.chybowski
Posty: 15
Rejestracja: 20 cze 2012, 20:37
Kontakt:

Szukam korzeni - Chybowski

Post autor: l.chybowski »

Witajcie

Jestem tu nowy, więc na wstępie chciałbym wszystkich serdecznie przywitać i mam nadzieję, będę tu częstym gościem. W ramach moich poszukiwań dotarłem do kilku dokumentów powiązanych z moim pra-pra-pra-pradziada i mam problem co dalej? Dlatego też proszę szanownych kolegów specjalistów o pomoc, opinie i uwagi.

Na początek źródła aktów i najważniejsze wnioski chronologicznie:

http://www.chybowski.eu/Edward/zagadka/1.jpg
1834 - Ruski Stok 24/1834 - narodziny Józefa syna Mikołaja Chybowskiego (l.24) i Maryanny Wierzbickiej - Mikołaj: Włościan gospodarz w Ruskim Stoku (niepiśmienny)

http://www.chybowski.eu/Edward/zagadka/2.jpg
1851 - Wilkołaz 13/1851 - małżeństwo Franciszka Chybowskiego syna Mikołaja Chybowskiego i Maryanny Wierzbickiej - Rządców zamieszkałych w Lipinach Dobrach Hrabiego Krasińskiego

http://www.chybowski.eu/Edward/zagadka/3.jpg
http://www.chybowski.eu/Edward/zagadka/4.jpg
1853 - Charlejów 40/1853 - małżeństwo Józefa Chybowskiego syna Mikołaj i Maryanny

Oprócz tego znalazłem dwa akty z Adamowa powiązazne z osobą Mikołaja Chybowskiego, zgadza się rok urodzenia 1810.
Jednak nie wiem czy to ten sam Mikołaj. Jest on mężem innej kobiety - Franciszki Kołaczyńskiej, pewnie jako wdowiec (wg aktu małżeństwa Franciszka) ponownie ożenił się.

http://www.chybowski.eu/Edward/zagadka/5.jpg
1855 - Adamów 25/1855 - narodziny Aleksandra Bronisława Chybowskiego syna Mikołaja Chybowskiego - Mikołaj: rządca dóbr Turzustwa (nie wiem czy dobrze przeczytałem)

http://www.chybowski.eu/Edward/zagadka/6.jpg
1865 - Adamów 16/1865 - zgon Mikołaja Chybowskiego - ekonom na Folwarku Turzyckim

Pojawiły się pytania:

1. Czy ktoś niepiśmienny w 1834 może być rządcą w 1851 /rządcą w 1855 / ekonomem w 1865? Bardziej prawdopodobne jest chyba, że jednak był piśmienny, no chyba, że nauczył się pisać w wieku 24 lat.

2. Czy Mikołaj z Adamowa może być tym samym co ten z Lipin / Ruskiego Stoku?

No i ostatnie najważniejsze dla mnie pytanie.
3. Pomimo tylu aktów mam tylko rok urodzenia Mikołaja 1810, gdzie teraz kontynuować poszukiwania?

Z góry dziękuję za okazaną pomoc i poradę.
Leszek

Awatar użytkownika
dpawlak
Posty: 1256
Rejestracja: 06 maja 2011, 22:59
Lokalizacja: ziemia stężycka

Re: Szukam korzeni - Chybowski

Post autor: dpawlak »

Witaj.
Tak bez zaglądania do aktów kilka uwag.
Ad1. Formuła, że stawający jest niepiśmienny była masowo stosowana niezależnie od stanu faktycznego: bo tak księdzu było wygodnie, bo już napisał formułę i tylko dopisał nazwiska, bo spisał w raptularzu, a przepisując po kilku dniach do księgi nie mógł już poprosić o podpis bo... itd. Faktem jest, że zdarzają się akty gdzie niepiśmienny jest np. nauczyciel w miejscowej szkole. To, że ktoś jest niepiśmienny w akcie jest informacją niepewną, ale jeśli jest piśmienny i się podpisał, to już pewniejsza informacja.
Ad2. Może. Lipiny, Charlejów czy Turzystwo koło Woli Gułowskiej (odczytane jako Turzustwo) to okolice Adamowa, w przypadku Turzystwa to chyba nawet parafia Adamów.
Ad3. Poszukałbym aktów ślubu, może będzie w nich napisane gdzie się urodził. W aktach jego dzieci wiadomo gdzie mieszkał (tam gdzie się rodziły). Niekoniecznie akt urodzenia musi być w AP, ten 1810 rok to równie dobrze może być końcówka 1809, a wówczas aktów cywilnych jeszcze nie spisywano, wtedy pozostaną księgi kościelne. Te w APach łatwiej przeszukać i nie załamywać się, że w nich nie ma, właśnie ze względu na ten graniczny rok.
Darek
Syn Stanisława, wnuk Józefa, prawnuk Antoniego, praprawnuk Ignacego, 3xprawnuk Błażeja, syna ?, syna ?, syna ?, syna ?, syna ?, potomków Stanisława? niestety metryki niedostępne :-(

l.chybowski
Posty: 15
Rejestracja: 20 cze 2012, 20:37
Kontakt:

Post autor: l.chybowski »

Dziękuję bardzo za odpowiedź. Czekam na odpowiedź z Siedlec, zobaczymy co z tego będzie.
Pozdrawiam
Leszek

elbeta
Posty: 22
Rejestracja: 03 paź 2011, 09:35

Post autor: elbeta »

Jeżeli mogę coś jeszcze dorzucić w temacie.
Turzystwo leży niedaleko Woli Gułowskiej i Adamowa. Lipiny też. W metrykach pojawiają się nazwy Turzystwo albo folwark Turzycki, to jest to samo. Zarówno Turzystwo jak i Wola Gułowska należały do hrabiego Krasińskiego. Lipiny też zapewne, bo w moich poszukiwaniach mam dużo powiązań rodzinnych pomiędzy mieszkańcami Lipin i Woli Gułowskiej. Lipiny do 1869r. to była parafia Żabianka. Akt metrykalnych Żabianki nie ma.
W alegatach parafii Adamów z 1862r. znajduje się akt znania Anieli Krassowskiej lat 19. Na świadka Aniela powołała Mikołaja Chybowskiego lat 50 ekonoma Folwarku Turzystwo, który twierdził, iż zna ją dobrze od samej jej młodości. Nota bene Aniella Januszewska (chrzestna Aleksandra Chybowskiego) to właśnie Aniella Krassowska (jej rodzice tuż przed śmiercią ojca wzięli ślub i ojciec ją uznał
Aktu urodzenia Mikołaja Chybowskiego szukałabym bliżej tego Ruskiego Stoku, był tam w1934r. gospodarzem.
Jeżeli mogę jeszcze coś zasugerować to proszę przeczytać akt ślubu nr 1 z 1862r. z parafii Adamów (on-line). To właśnie akt ślubu rodziców Anieli Krassowskiej. Jej ojciec to rządca dóbr Gułów (też należały do Krasińskich). Chybowski jest świadkiem na ślubie. Tam są dane skąd małżonkowie pochodzą, może Krassowski ściągnął Mikołaja Chybowskiego na ekonoma folwarku bo go znał z rodzinnych stron. Takie moje przypuszczenie, może błędne, ale ...
Pozdrawiam
Elżbieta

l.chybowski
Posty: 15
Rejestracja: 20 cze 2012, 20:37
Kontakt:

Post autor: l.chybowski »

elbeta pisze:Jeżeli mogę coś jeszcze dorzucić w temacie.
[...]
Pozdrawiam
Elżbieta
Bardzo dziękuję Pani Elżbieto, to na prawdę spory krok w kierunku stwierdzenia, że najpewniej chodzi tu o tego samego Mikołaja.

P.S. Alegata też znalazłem on-line. Bardzo dziękuję.

Pozdrawiam
Leszek

elbeta
Posty: 22
Rejestracja: 03 paź 2011, 09:35

Post autor: elbeta »

Jeszcze coś mi przyszło do głowy. Proszę poszukać może aktu ślubu Mikołaja Chybowskiego z jego drugą żoną Franciszką Kołaczyńską. Tam powinny być informacje o rodzicach Mikołaja. Ślub był zapewne w parafii panny młodej. Może na jakiś ślad tej parafii naprowadzi akt małżeństwa nr 15 z 1861r. z parafii Adamów (on-line). Być może panna młoda (Kołaczyńska) to jakaś krewna żony Mikołaja Chybowskiego. Ślubu udzielał też wikary Kołaczyński (też zapewne jakiś krewny).
Elżbieta

l.chybowski
Posty: 15
Rejestracja: 20 cze 2012, 20:37
Kontakt:

Post autor: l.chybowski »

elbeta pisze:Jeszcze coś mi przyszło do głowy. Proszę poszukać może aktu ślubu Mikołaja Chybowskiego z jego drugą żoną Franciszką Kołaczyńską. Tam powinny być informacje o rodzicach Mikołaja. Ślub był zapewne w parafii panny młodej. Może na jakiś ślad tej parafii naprowadzi akt małżeństwa nr 15 z 1861r. z parafii Adamów (on-line). Być może panna młoda (Kołaczyńska) to jakaś krewna żony Mikołaja Chybowskiego. Ślubu udzielał też wikary Kołaczyński (też zapewne jakiś krewny).
Elżbieta
Dziękuję bardzo Pani Elżbieto. Mam jeszcze pytanie, czy ta parafia to Wieś Galiny? Czy dobrze przeczytałem?

l.chybowski
Posty: 15
Rejestracja: 20 cze 2012, 20:37
Kontakt:

Post autor: l.chybowski »

elbeta pisze:Jeszcze coś mi przyszło do głowy. Proszę poszukać może aktu ślubu Mikołaja Chybowskiego z jego drugą żoną Franciszką Kołaczyńską. Tam powinny być informacje o rodzicach Mikołaja. Ślub był zapewne w parafii panny młodej. Może na jakiś ślad tej parafii naprowadzi akt małżeństwa nr 15 z 1861r. z parafii Adamów (on-line). Być może panna młoda (Kołaczyńska) to jakaś krewna żony Mikołaja Chybowskiego. Ślubu udzielał też wikary Kołaczyński (też zapewne jakiś krewny).
Elżbieta
Kochani :))) Znalazłem.

http://geneteka.genealodzy.pl/index.php ... 03lb&op=gt

Księga - Małżeństwa (M)
Lp. Rok Akt Imię Nazwisko Imię Nazwisko Miejscowość Uwagi Dodał
1 1838 12 Mikołaj Chiborowski Franciszka Kołaczyński Tuchowicz

W Genetece jest przekręcone nazwisko
W przypisach podano, że to wdowiec po Mariannie z Wierzbickich - czyli to ten sam Mikołaj.
Super.

elbeta
Posty: 22
Rejestracja: 03 paź 2011, 09:35

Post autor: elbeta »

Proszę w takim razie zajrzeć też na tę stronę http://www.zastawie.netau.net/ Tam są też opublikowane wykazy metryk z Tuchowicz.

l.chybowski
Posty: 15
Rejestracja: 20 cze 2012, 20:37
Kontakt:

Post autor: l.chybowski »

elbeta pisze:Proszę w takim razie zajrzeć też na tę stronę http://www.zastawie.netau.net/ Tam są też opublikowane wykazy metryk z Tuchowicz.
Dziękuję serdecznie, czyli to nie wieś Galiny tylko Celiny :)
syn Janusza syna Edwarda syna Edwarda Włastibora syna Władysława syna Józefa syna Mikołaja syna Michała syna Pawła Chybowskiego zwanego Skuza

elbeta
Posty: 22
Rejestracja: 03 paź 2011, 09:35

Post autor: elbeta »

Celiny Szlacheckie.
Wam to panowie szlachta łatwo szukać antenatów. Wprawdzie to trwa długo bo ruchliwi byli a też i nie byli przywiązani do ziemi urodzenia, ale zawsze, gdzieś jakiś akt się znajdzie. A cóż my, potomkowie pańszczyźnianych chłopów. Albo są metryki jednej parafii i wtedy hurra, do 12 pokolenia jest wszystko i szybko. Albo metryk nie ma i wtedy pozostaje tylko wywoływanie duchów i własna fantazja :)
Elżbieta

l.chybowski
Posty: 15
Rejestracja: 20 cze 2012, 20:37
Kontakt:

Post autor: l.chybowski »

elbeta pisze:Celiny Szlacheckie.
Wam to panowie szlachta łatwo szukać antenatów. Wprawdzie to trwa długo bo ruchliwi byli a też i nie byli przywiązani do ziemi urodzenia, ale zawsze, gdzieś jakiś akt się znajdzie. A cóż my, potomkowie pańszczyźnianych chłopów. Albo są metryki jednej parafii i wtedy hurra, do 12 pokolenia jest wszystko i szybko. Albo metryk nie ma i wtedy pozostaje tylko wywoływanie duchów i własna fantazja :)
Elżbieta
Ta migracja jest ciekawym wyzwaniem ale też stwarza trudności. Oby się te akty znajdowały jak najdalej :)

Wysłałem prośbę o akt małżeństwa z Celin do AP w Lublinie oraz potencjalnego z Ruskiego Stoku do AP w Siedlcach. Chyba znajdę miejsce urodzenia Mikołaja.
Pozdrawiam
Leszek
syn Janusza syna Edwarda syna Edwarda Włastibora syna Władysława syna Józefa syna Mikołaja syna Michała syna Pawła Chybowskiego zwanego Skuza

l.chybowski
Posty: 15
Rejestracja: 20 cze 2012, 20:37
Kontakt:

Post autor: l.chybowski »

Dzień dobry
Znalazłem córkę Mikołaja Apolonię Chybowską ur. ok. 1853 w Lipinach.
W Pradziad.pl nie ma nigdzie tego rocznika, gdzie szukać tego aktu urodzenia?
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Pozdrawiam
Leszek
syn Janusza syna Edwarda syna Edwarda Włastibora syna Władysława syna Józefa syna Mikołaja syna Michała syna Pawła Chybowskiego zwanego Skuza

elbeta
Posty: 22
Rejestracja: 03 paź 2011, 09:35

Post autor: elbeta »

Lipiny do 1869 podlegały pod parafię Żabianka. Akt metrykalnych Żabianki z tego okresu nie ma nigdzie. Też mi zależy na aktach Żabianki ale najprawdopodobniej nigdy nie dotrzemy do nich. Turzystwo podlegało pod Adamów więc te dzieci Mikołaja Chybowskiego, które urodziły się tam znajdzie Pan w aktach Adamowa.
Elżbieta

Awatar użytkownika
dpawlak
Posty: 1256
Rejestracja: 06 maja 2011, 22:59
Lokalizacja: ziemia stężycka

Post autor: dpawlak »

elbeta pisze:Akt metrykalnych Żabianki z tego okresu nie ma nigdzie.
Dla ścisłości, w AP-ach nie ma, na parafii też - sprawdzałem, AD Siedlce się nie przyznaje.
Dziwi mnie, że w starej parafii nie ma ani jednej starej księgi, przetrwały obie wojny światowe i nagle ich nie ma? Pytałem się 92 letniej mieszkanki, czy za jej życia płonął kościół (jest drewniany) albo plebania, ponoć plebania się paliła. Jednak jeśli spaliłyby się księgi, to dlaczego ocalały raptularze z okresu międzywojennego, które i tak są do odtworzenia, bo księgi z tego okresu są w USC, a nie zachowało się nic innego?
Ciągle mam nadzieję, że księgi mogą być w archiwum diecezjalnym.
Darek
Syn Stanisława, wnuk Józefa, prawnuk Antoniego, praprawnuk Ignacego, 3xprawnuk Błażeja, syna ?, syna ?, syna ?, syna ?, syna ?, potomków Stanisława? niestety metryki niedostępne :-(

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ziemia Łukowska”